Höfundur: Einar Falur Ingólfsson

Landsýn / Land Seen is both in Icelandic and English.

Bókin Landsýn er nýjasta verk ljósmyndarans og rithöfundarins Einars Fals Ingólfssonar. Hér birtist Ísland eins og það lítur út um þessar mundir, borið saman við hvernig landið leit út fyrir um 80 árum. Háspennumöstur, bílflök, girðingar, trjágróður, vegir og erlendir ferðamenn stíga inn í myndflöt sögustaða Íslendingasagna sem danski myndlistarmaðurinn Johannes Larsen teiknaði af nákvæmni og alúð um 1930. Við sjáum söguöldina, 20. öldina og þá 21. í einni mynd og kannski skiljum við í leiðinni eitthvað um tímann.

Í þrjú ár, 2014 – 2016, var danski myndlistarmaðurinn Johannes Larsen (1867-1961) fararstjóri Einars á ferð hans um Ísland. Larsen ferðaðist um Ísland í tvö sumur, 1927 og 1930, og dró upp rúmlega 300 teikningar á sögustöðum Íslendingasagna fyrir útgáfu danska forlagsins Gyldendal á Íslendingasögunum. Þegar Larsen kom til Íslands var hann á sextugasta aldursári og einn virtasti listamaður Dana. Frá unga aldri hafði hann einbeitt sér að því að túlka danskt landslag og náttúru á blæbrigðaríkan hátt, með sérstakri áherslu á fugla.

Allt síðan 188 teikninga Larsen birtust í Íslendingasagnaútgáfu Gyldendal hafa lesendur sagnanna dáðst að meistaralegum tökum listamannsins á forminu, hvernig hann dregur upp og lýsir landi og stöðum á hlutlægan, blæbrigðaríkan og fágaðan hátt. Í hnökralausum línum og krossskyggingum birtast fjöll, hagar, vötn og ský, það glittir stundum í bæi og stöku fuglar birtast.

Einar Falur Ingólfsson er bókmenntafræðingur að mennt og með MFA-gráðu í ljósmyndun frá School of Visual Arts í New York. Einka- og samsýningar með verkum hans hafa verið settar upp í söfnum og sýningarsölum á Íslandi og að víða erlendis, meðal annars í Scandinavia House og Katonah Museum í New York, Johannes Larsen Museet í Danmörku, Ljósmyndasafni Moskvuborgar og Frankfurt Kunstverein.

//

Land Seen is by the photographer and writer Einar Falur Ingólfsson. As in his previous works he balances the documentary of the present with artistic inspiration from the past. Iceland of the present is shown in contrast with its visual representation 80 years ago. Electric lines, car wrecks, fences, bushes, roads and foreign tourists step into the field of the historical places of the Icelandic Sagas, drawn with detail and care by the Danish painter and illustrator Johannes Larsen. We experience the collision of three eras: the age of the Sagas and the 20th and 21st centuries.

For three years, from 2014 to 2016, the Danish artist Johannes Larsen (1867–1961) was Ingólfsson‘s guide while travelling around and photographing Iceland. Larsen was in Iceland during the summers of 1927 and 1930 and made over 300 drawings of sites mentioned in the Sagas of the Icelanders for a three-volume edition of the sagas published by the Danish press Gyldendal between 1930 and 1932.

Almost ninety years later, Ingólfsson followed in Larsen’s footsteps, working with a large sheet film camera in many of the same places he visited. When Larsen came to Iceland, he was almost sixty years old and by then one of the most respected artists in Denmark. From a young age, he had dedicated himself to interpreting the Danish landscape and its nature in a detailed and impressionistic way, with a special fondness for birds. Larsen’s Iceland project proved to be much more extensive than he originally expected and stretched over two summers.

Ever since 188 of Larsen’s drawings were published in Gyldendal’s edition of the Sagas of the Icelanders, readers have admired the artist’s masterly take on the form, how he draws up and describes the land and places in a nuanced, refined and objective manner. In smooth lines and flawless cross-hatching, mountains, fields, lakes and clouds emerge – farms peer out and the odd bird appears.

Einar Falur Ingólfsson is educated in literature and has an MFA in photography from the School of Visual Arts in New York. Solo and group exhibitions with his works have been displayed in museums and exhibition spaces in Iceland and abroad, such as in Scandinavia House and the Katonah Museum in New York, the Johannes Larsen Museum in Denmark, the Moscow Photography Museum and Frankfurt Kunstverein in Germany. He is also the author of several books.